Sabtu, 10 Januari 2009

Israel & Palestine: Mengapa pilih untuk berperang?

Perang adalah kesukaan sesetengah manusia. Manusia yang suka berperang ialah manusia yang penuh dengan ego dan sentiasa menolak perdamaian kerana egonya tidak dapat dipenuhi. Kita hanya melihat dari jauh bagaimana dua kumpulan manusia berebut sekeping tanah atas nama tuhan masing-masing? Sampai bila nak berperang? Bila ada kematian lebih-lebih lagi anak kecil dan kaum wanita, maka gambar mereka dipaparkan untuk menunjukkan kekejaman di sebelah pihak. Peperangan tidak bermula dengan satu pihak, setiap tindakan ada tindakbalas. Kedua-dua pihak perlu disalahkan apabila berlaku peperangan. Pemimpin-pemimpin yang menganjurkan peperangan perlu dihapuskan dulu sebelum orang awam menjadi mangsa perang. Kerana peperangan tidak seharusnya berlaku. Sampai bila nak berperang?
Simton orang suka berperang...
1. Hanya dia yang betul, orang lain semua jahat.
2. Semua agama tak betul kecuali agama dia. Jadi mereka yang tidak seagama itu adalah musuh.
3. Apa-apa perjanjian yang dibuat mesti mengikut kepentingan diri dan agama melebihi kepentingan orang lain dan agama orang lain.
Macam mana kaum Yahudi dapat berbaik-baik dengan orang Islam kalau dalam kitab sudah tertulis yang kaum Yahudi itu jahat?Bolehkah manusia mengetepikan fahaman/ kepercayaan masing-masing demi keamanan dunia?
Keamanan memerlukan pengorbanan. Tetapi pengorbanan bukan dari segi wang ringgit, bukan dari segi darah dan nyawa tetapi pengorbanan "agama". Sebab itu saya percaya perang antara orang Yahudi dan orang Islam boleh dihentikan sekiranya semua meletakkan agama di belakang dan menumpukan kepada kebajikan rakyat serta ekonomi negara. Mengapa tidak kedua-dua negara mencari jalan membuat perjanjian yang akan memajukan sektor industri dan pertanian negara masing-masing? Mengapa tidak boleh?

Sekiranya semua mendahulukan agama masing-masing, maka peperangan hanya boleh dihentikan sekiranya...
1. Orang Israel bunuh semua penganut Islam
2. Orang Islam bunuh semua orang Yahudi.
3. ataupun biar Bumi ini hancur, maka tiada lagi Yahudi dan Islam. Cuma tinggal orang Bumi - satu kaum saja.

Memang saya pun hairan bagaimana orang suka sangat pergi tunjuk perasaan sana sini, menimbulkan ketegangan kaum, ceramah yang membakar semangat benci-membenci dan mengebom sana sini. Saya sendiri tidak mempunyai cukup masa untuk bekerja dan meluang masa untuk keluarga, bagaimana orang yang pergi tunjuk perasaan mempunyai banyak masa dan wang? Tidakkah mereka perlu bekerja untuk menyara diri dan keluarga? Tidakkah mereka perlu berada di samping anak-anak dan keluarga?
Bagaimana kita ingin mengelakkan perang? Susah, memang susah.
Sistem pemerintahan sesetengah negara membenarkan pengangguran bergaji sehinggakan penduduknya terlalu bebas untuk buat apa saja.
Sistem pendidikan yang lemah pula menghasilkan warga negara yang lemah dalam pemikiran logik lantas membawa kepada ketaksuban dan buta ilmu. Ramai kalangan pejuang yang fanatik sebenarnya tidak dapat berfikir secara rasional, seolah-olah gila dalam mencari kebenaran. Maka mereka ini diperalatkan oleh golongan tertentu untuk mengejar cita-cita politik masing-masing. Golongan yang buta ilmu hanya nampak apa yang diajar dan disuruh oleh ketua/ guru masing-masing tanpa mempersoalkan logik dan relevennya satu-satu tindakan itu.
Sampai bila nak berperang? Kalau agama itu boleh menyebabkan peperangan dan kematian...buat apa beragama? Tuhan mahu kita berbaik-baik bukan bermusuhan, adakah Tuhan mahu kita membunuh satu sama lain untuk Tuhan? Fikirkanlah?

Tiada ulasan: